بلاتکلیفی هزاران تن کاغذ در گمرک

بلاتکلیفی هزاران تن کاغذ در گمرک (اخبار اقتصادی)

پس از دپوی خودرو، گوشت و چندی دیگر از کالاهای وارداتی، این بار نوبت به بلاتکلیفی کاغذ رسیده است. بنابر پیگیری های خبرنگار ایسنا، هزاران تن کاغذ ذر بنادر و گمرکات رسوب کرده است و به نظر می رسد این موضوع،مشکلات عدیده ای را برای فعالان اقتصادی کاغذ و مقوا به وجود آورده است؛علت آن اختلافاتی میان اداره گمرک ایران و سازمان ملی استاندارد در خصوص عدم ترخیص کالای مدنظر گزارش شده است.

به گزارش فارسی ها به نقل از ایسنا ازگفت و گو با یک فعال اقتصادی ،ضمن تأییدموضوع فوق عنوان کرد: مانند برخی دیگر از کالاهای وارداتی، کاغذ نیز با توجه به کاربرد انواع آن طبقه بندی می شود.

کاغذ و مقوای گلاسه نمونه ای از انواع کاغذ و مقواست که در خصوص اعلام کاربرد و یا عدم اعلام آن مشکلات و اختلافاتی به وجود آمده است.
وی افزود: در جریان ورود کالا به گمرک و ترخیص آن، در زمان ورود کالا به گمرک ضروری است که کالای واردشده با کالای ثبت سفارش شده تطابق داشته باشد که تأیید این موضوع توسط اداره گمرک صورت می پذیرد.

وی با اشاره به این که تعیین و گزارش ماهیت کالا توسط سازمان ملی استاندارد انجام می گیرد، ادامه داد: برای انواع کاغذ گزارش کاربردنیز توسط این سازمان صورت می گرفت و این موضوع از سال ٩٧ درخصوص کاغذ و مقوای گلاسه تغییر رویه ای داشته است؛به این صورت که کاربرد کاغذ و مقوای گلاسه دیگر توسط سازمان استاندارد اعلام نمی شود و به نظر می رسد همین موضوع علت رسوب کالا( کاغذ و مقوای گلاسه) در گمرک شده است.
وی بیان کرد: پافشاری های گمرک احتمالا به این دلیل است که کاغذ گلاسه از معافیت پرداخت ٩٪؜ مالیات برخوردار بوده و در صورت عدم اعلام کاربرد کاغذمدنظر، این معافیت لحاظ نخواهد شد.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: طی جلسه ای مشترک با نمایندگان سازمان ملی

استاندارد، مصوب شد در خصوص کالاهایی که ملاک طبقه بندی آن ها، کاربرد آن ها است،درصورتی که گمرکات اجرایی مشخصاً مطابقت این  کالاها با ردیف تعرفه آن را استعلام

کند، آزمایشگاه های تأیید صلاحیتت شده استاندارد موظفند پاسخگوی موضوع مطابقت کالا با ردیف تعرفه استعلامی باشند که این موضوع توسط استاندارد اجرا نشد، هرچند که استاندارد نمی تواند

به طور کلی تعیین تعرفه کند اما در خصوص کالاهایی که با مشکل مواجه می شوند، تشکیل جلسات مشترک مثمر ثمر خواهدبود.

به گزارش ایسنا، با وجود این که در تفاهم نامه ١٧٩ مورخ ٢٨/٧/١٣٩٨ صادر شده از جانب گمرک در خصوص”ابهام موجود در تشخیص و تعیین کاربردکالای وارداتی در گمرکات کشور” مقرر شده است؛

سازمان ملی استاندارد نسبت به استعلامات گمرک ج.ا.ا در خصوص کاربرد کالاهای وارده با

ذکر ردیف تعرفه مشخص نسبت به پاسخگویی و تأیید یا عدم تأیید کاربرد کالای مورد استعلام

با ردیف تعرفه مشخص شده اقدام کند.” اما سازمان ملی استاندارد نیز در پاسخ به

این نامه یاداورشده است که” تعیین ماهیت کالا در مبادی رسمی کشور، وظیفه این

سازمان صرفاً تعیین ماهیت بر اساس اظهار کالا است و تعیین تعرفه کالا وظیفه سازمان استاندارد است.

حال مشخص نیست تغییر رویه سازمان ملی استاندارد و بی تفاوتی آن نسبت به این موضوع در حالی که سال ها به شکل مشخصی بوده به چه علت است؟! اما آنچه که روشن است؛ این است که گمرک درصدد آن است که پاسخی منطقی برای این سوال بیابد تا مشکلاتی که از بابت رسوب کالا در گمرک برای فعالان اقتصادی و ترخیص کاران کاغذ به وجود آمده است را حل کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.