بقیة الله یعنی چه ؟

بقیة الله یعنی چه ؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”بقیة الله یعنی چه ؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

بقیة الله

هنگامی که (مهدی) قیام کند، بر کعبه تکیه زند و ۳۱۳ تن از پیروانش نزد او گرد آیند. پس اولین چیزی که می گوید، این آیه است: «بقیةاللَّه خیر لکم ان کنتم مؤمنین».
عده ای بر این باورند که مراد از «بقیة اللَّه» در آیه شریفه «بقیة اللَّه خیر لکم ان کنتم مؤمنین» حضرت مهدی (عج) است. ممکن است این سوال مطرح شود که مگرامام زمان (عج) در زمان رسول اللَّه(صلی اللَّه علیه و آله) وجود داشتند و شناختی از آن حضرت بوده که چنین آیه ای نازل شده است.

باید گفت اولا این آیه از فرمایشات حضرت شعیب(علیه السلام) خطاب به قوم خود است. ثانیا آن چه درباره نسبت آیه با امام مهدی (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومی آیه و تطبیق یکی از مصادیق آیه بر فردی است که با تفسیر آیه سازگار است.

زیرا «بقیه» به معنای باقی مانده است و مراد از آن سودی است که به فروشنده می رسد، یعنی آن چه بعد از پایان معامله برایش باقی می ماند و آن را در در راه حوائج خود خرج می کند. و مراد آیه این است که سودی که از طرف خدا برای شما باقی مانده و خدا از طریق فطرت خودتان شما را بدان راهنمایی کرده، اگر مؤمن باشید، برای شما بهتر از مالی است که از راه کم فروشی و کم کردن پیمانه و ترازو تصاحب می کنید.

بقیة الله یعنی چه ؟

تفسير نمونه، با عبارت گوياتري «بقيةاللَّه» را چنين معنا کرده است:

هر موجود نافعي از طرف خداوند که براي بشر باقي مانده و مايه خير و سعادت او گردد، «بقيةاللَّه» محسوب مي‏شود. 

از اين رو، امام زمان(عليه‏السلام) که وجود شريفشان مايه بيشترين خير و برکت براي جامعه بشري است، يکي از بهترين مصاديق اين آيه مبارکه است. به قول يکي از قرآن‏پژوهان معاصر، از آن جا که آيه‏هاي قرآن داراي مفاهيم جامع هستند و در عصرهاي بعد مي‏توانند بر مصداق‏هاي کلي‏تر و وسيع‏تر تطابق داشته باشند، اين آيه با امام زمان (عج) که روشن‏ترين مصداق، «بقيةاللَّه» است، مطابقت مي‏کند.

کاربرد درباره اهل بیت

بقیه الله در احادیث شیعه به امامان معصوم تفسیر شده است. برای نمونه ابن شهرآشوب گفته است که آیه «بَقیّةُ اللّهِ خَیرٌ لکُم اِن کُنتم مُؤمِنین» درباره ائمه نازل شده است. علامه مجلسی، بقیه الله را به معنای «من ابقاه الله»(کسی که خدا او را نگه داشته) گرفته و گفته است که: «منظور از بقیة الله کسانی از انبیا و اوصیای آنان است که خداوند آنها را بر روی زمین برای هدایت مردم نگاه می‌دارد، یا امامانی که بازماندگان انبیا در میان امت خود هستند.»

همچنین بر پایه روایتی، امام باقر(ع) خطاب به مردمی که دروازه شهر خود را بر روی وی بستند، خود را بقیه الله نامیده است.در زیارت جامعه کبیره  هم از امامان شیعه با عنوان بقیة الله یاد شده است.

منبع:شیعه نیوز،پرسمان،ویکی شیعه

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.