با قرآن بیشتر آشنا شویم

با قرآن بیشتر آشنا شویم

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”با قرآن بیشتر آشنا شویم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

قرآن کلام خدا و کتاب آسمانی مسلمانان است که به وسیله جبرئیل به پیامبر اسلام(ص)، وحی شد. مسلمانان محتوا و الفاظ قرآن را نازل‌شده از سوی خداوند می‌دانند؛ همچنین معتقدند قرآن، معجزه و نشانه پیامبری حضرت محمد(ص) و آخرین کتاب آسمانی است. این کتاب بر معجزه‌بودن خود تأکید کرده و دلیل اعجازش را آن دانسته است که کسی نمی‌تواند مانندی برای آن بیاورد.

نخستین آیات قرآن ابتدا در غار حراء، واقع در کوه نور به پیامبر اسلام، وحی شد. دیدگاه مشهور این است که آیات آن، هم از طریق فرشته وحی و هم بدون واسطه و به صورت مستقیم، بر پیامبر نازل می‌شده است. به باور بیشتر مسلمانان، نزول قرآن به صورت تدریجی صورت گرفته است؛ اما برخی بر این باورند که علاوه بر نزول تدریجی آیات، آنچه قرار بوده است در یک سال بر پیامبر(ص) نازل شود، در شب قدر هم یک‌جا بر او نازل می‌شده است.

نزول دفعی و تدریجی

بر طبق برخی از آیات قرآن، این کتاب در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است.بر این اساس میان مسلمانان در زمینه اینکه قرآن یک‌جا نازل شده است یا به صورت تدریجی، اختلاف نظر وجود دارد. برخی گفته‌اند: قرآن هم به صورت دفعی نازل شده است و هم به صورت تدریجی؛ گروهی بر این باورند که آنچه قرار بوده است در یک سال بر پیامبر(ص) نازل شود، در شب قدر هم یک‌جا بر او نازل می‌شده است باور کسانی نیز این است که قرآن تنها به صورت تدریجی نازل شده و آغاز نزول آن در ماه رمضان و شب قدر بوده است.

نکات جالب و قابل تأمل در قرآن مجید

یکی از نکات جالب و قابل تأمل در قرآن مجید، برابری و عدالت است، در زمان نزول این کتاب الهی، چرتکه و یا هر وسیله امروزی برای محاسبات وجود نداشت، اما به خوبی می‌توان برابری و زوج بودن را در میان شگفتی‌های قرآن درک کرد.

واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود ۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال بوده، همچنین این برقراری توازن بین دیگر مسائل نیز دیده می‌شود.

دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵- ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸- زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴- سود ۵۰ / زیان ۵۰- ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰- ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱- مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵- صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣- فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧- مسلمین ۴١ / جهاد ۴١- طلا ۸ / زندگی راحت ٨- جادو ۶٠ / فتنه ۶٠ – زکات ٣٢ / برکت ٣٢ – ذهن ۴٩ / نور ۴٩ – زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵ – آرزو ٨ / ترس ٨ – آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨ – سختی ١١۴ / صبر ١١۴ – محمد (ص) ۴ / شریعت (آموزه‌های حضرت محمد (ص)) ۴

جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم چراکه نماز ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵ از آن‌ها یاد شده است. همچنین دریا ۳۲، زمین (خشکی) ۱۳ بار آمده است که در یک جمع و ضرب ساده به مساحت دریا‌ها و خشکی‌های سطح زمین پی برد.

دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ که دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ و خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳.

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است. از سوره قمر تا آخر قرآن ۱۳۸۹ آیه وجود دارد و سال ۱۳۸۹ قمری برابر ۱۹۶۹ میلادی است که تاریخ فتح ماه توسط بشر است.

در تمام حیوانات، تعداد کروموزوم‌های حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختار کروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است، زیرا زنبور ماده ۱۶ جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر ۱۶ تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل (نحل) نام گذاری شده است.
همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر (الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است، اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است. انکر الاَصوات لصوت الحمیر (لقمان) و، مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملو‌ها کمثل الحمار یحمل اسفارا (جمعه) این حیوان ۳۱ جفت کروموزوم یعنی ۶۲ کروموزوم دارد و این دو سوره سوره‌های ۳۱ و ۶۲ قرآن هستند.
با قرآن بیشتر آشنا شویم
با قرآن بیشتر آشنا شویم

نیروی جاذبه

در آیاتی از قرآن بیان شده که خدا آسمانها را بدون ستونهای دیدنی برافراشته است: «رَفَعَ السَّمـوتِ بِغَیرِ عَمَد تَرَونَها»
، «خَلَقَ السَّمـوتِ بِغَیرِ عَمَد تَرَونَها»
برخی مفسران آیات فوق را اشاره به نیروی جاذبه و نشانه‌ای از اعجاز علمی قرآن دانسته‌اند، زیرا کشف نیروی جاذبه را بعضی به ابوریحان بیرونی (م. ۴۴۰ ق.)
 و مشهور به نیوتن در قرن هفدهم میلادی نسبت می‌دهند،
 پس اشاره قرآن به ستونهای نامرئی بین کرات آسمانی نوعی رازگویی علمی و از نمونه‌های اعجاز علمی قرآن است؛ امّا باید توجه داشت که جمع بودن واژه «عَمَد»
 (ستونها) می‌تواند اشاره به نیروهای متعددی باشد که نیروی جاذبه یکی از مصادیق آن است و سایر نیروها هنوز کشف نشده است.

مراحل آفرینش انسان

قرآن کریم در آیات متعددی از مراحل آفرینش انسان یاد کرده است. از این آیات استفاده می‌شود که زندگی انسان ۱۵ مرحله دارد:
۱. خاک (تراب و طین). 

۲. آب (ماء، ماء دافق، ماءمهین). 

۳. منی (نطفه).

۴. نطفه مخلوط.

۵. عَلَقه. 

۶. مُضغه.

۷. تنظیم، تصویر وشکل گیری.

۸. شکل گیری استخوانها.

۹. مرحله پوشاندن گوشت بر استخوانها.

۱۰. آفرینش جنس جنین.

۱۱. آفرینش روح یا دمیدن جان در انسان و پیدایش گوش و چشم.

۱۲. تولد طفل.

۱۳. بلوغ.

۱۴. کهنسالی.

۱۵. مرگ. 

این آیات نیز مشتمل بر برخی اشارات علمی است که برخی پزشکان را به حیرت آورده و آنها را دلیل اعجاز علمی، بلکه اعجاز بلاغی قرآن دانسته‌اند.

هرچند بیان هر یک از این مراحل آفرینش انسان، به تنهایی نمی‌تواند دلیل مستقلی بر اعجاز علمی قرآن باشد؛ ولی با توجه به گواهی دانشمندان بر عدم آگاهی مردم عصر نزول از نظم در این مراحل، بیان و چینش آن، نوعی رازگویی علمی است که می‌تواند اعجاز علمی قرآن به شمار آید.

لایه های زمین در قرآن

سوره طلاق آیه۱۲ : خداوند همان کسی است که هفت آسمان را آفرید، و از زمین نیز همانند آنها را; فرمان او در میان آنها پیوسته فرود می آید تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست و اینکه علم او به همه چیز احاطه دارد!

این لایه ها ۷ عدد می باشند که عبارتند از: تروپوسفر پایینترین لایه اتمسفر است که خود از لایه های کوچکتری تشکیل شده است.لایه استراتوسفر بر روی لایه تروپوسفر قرار دارد و ضخامت متوسط آن حدود۲۳ کیلومتر است.

مزوسفردر بالای لایه گرم ازن قرار دارد که دما در آن متناسب با افزایش ارتفاع با آهنگ۰/۳ سانتیگراد به ازای هر ۱۰۰ متر کاهش می یابد.یونسفر از بخش فوقانی مزوسفر تا ارتفاع تقریبی۱۰۰۰ کیلومتری اتمسفر زمین قرار دارد .اگزوسفر شرایط موجود در یونسفر در این لایه نیز حاکم است.

ماگنتسفر منطقه شبه تله ای که در آنجا خطوط نیرو روی زمین در طرف خورشید بسته می شوند و خطوط نیرو در طرف شب بازند.

پوشش هوای محافظ زمین

سوره انبیا آیه۳۲ : و آسمان را سقف محفوظی قرار دادیم; ولی آنها از آیات آن روی گردانند.

گرد زمین را پوشش هوایی ضخیمی فرا گرفته،که عمق آن به ۳۵۰ کیلومترمی رسد.هوا از گازهای «نیتروژن “-به نسبت ۷۸/۰۳ درصد و«اکسیژن “به نسبت۹۹ ۲۰/ درصد و اکسید کربن به نسبت ۰/۰۴درصد و بخار آب و گازهای دیگر به نسبت ۰/۹۴ درصد ترکیب یافته است.

این پوشش هوایی با این حجم ضخیم و بااین نسبت های گازی فراهم شده در آن،هم چون سپری آسیب ناپذیر،زمین را دربر گرفته و آن را از گزند سنگ های آسمانی که به حد وفور  به سوی زمین می آیند و ازهمه اطراف،تهدیدی هولناک برای ساکنان زمین به شمار می روند،حفظ کرده زندگی را بر ایشان امکان پذیر می سازد.

تغییر ابعاد زمین

سوره رعد آیه۴۱ : ” آیا ندیدند که ما پیوسته به سراغ زمین می آییم و از اطراف (و جوانب) آن کم می کنیم؟! (و جامعه ها، تمدنها، و دانشمندان تدریجا از میان می روند.) و خداوند حکومت می کند; و هیچ کس را یارای جلوگیری یا رد احکام او نیست; و او سریع الحساب است!

زمین در واقع چنان که قرآن مطرح کرده پیوسته در حال کم و کاسته شدن است.پیوسته گاز و گرما و انرژی از جو زمین خارج می شود و به فضا می رود، و رفته رفته از حجم و اندازه آن کاسته میشود.طوریکه تخمین زده می شود، زمین در آغاز پیدایش خود حجمی تقریبا۲۰۰۰ بار بزرگ تر از حجم کنونی خود داشته است.

کروی بودن زمین

سوره اعراف آیه۱۳۷ : و مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم; و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقق یافت; و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخ های مجلل) می ساختند، و آنچه از باغ های داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم!

این تعبیر تنها با کروی بودن زمین می سازد، زیرا اگر فرض بگیریم که زمین مسطح است، در این صورت یک مشرق و یک مغرب بیشتر نخواهد داشت ; اما اگر زمین را کروی فرض نمائیم، هر نقطه ایی از زمین برای نقاط شرقی آن، (غرب) خواهد بود و برای نقاط غربی آن، (شرق) خواهد بود.

” ماژلان ” در سال۱۵۱۹ با چند کشتی که ” شارل پنجم ” پادشاه اسپانیا در اختیارش قرار داده بود، از اسپانیا حرکت و در ماژلان در جنگ با بومیان جزایر مالزی کشته شد; ولی همراهان او به طرف مغرب حرکت کردند و پس از عبور از جنوب آفریقا اقیانوس اطلس رو به مغرب، و از جنوب آمریکا از تنگه ای به نام ” اوست ” گذشت و از اقیانوس آرام به جزایر فیلیپین رسید و خود را به اسپانیا رساندند و دوباره به همان نقطه ای که حرکت کرده بودند بازگشتند.

این کار سبب شد تا از نظر علمی نیز کروی بودن زمین ثابت شود .علاوه بر این با دوربین های نجومی مشاهده شده است که سیارهای منظومه شمسی نیز همه کروی هستند.
زمین نیز یکی از آن سیارات است که خالق آن در قرآن به کروی بودن آن با اشاره به مشارق و مغارب خبر داده است.

حرکت انتقالی زمین

سوره ملک آیه۱۵ : او کسی است که زمین را برای شما رام کرد، بر شانه های آن راه بروید و از روزیهای خداوند بخورید; و بازگشت و اجتماع همه به سوی اوست!
زمین در طول سال یکبار به دور خورشید می گردد.که این حرکت، حرکت انتقالی زمین نامیده می شود و به کمک اثر دوپلر اثبات می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.