اکبرطبری کیست و اتهامش چیست؟

اکبرطبری کیست و اتهامش چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”علی بن مهزیار که بود که امام زمان(عج)را دید؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

طبری کیست؟

 طبری در زمان ریاست آیت الله هاشی شاهرودی در قوه قضائیه مدیرکل امور مالی دستگاه قضایی را بر عهده داشته است. در سال ۸۶ گزارشی از خبرگزاری فارس منتشر شد که از احتمال برکناری او از این سمت خبر می‌داد، اما دیگر هیچ خبری در این باره وجود ندارد. ظاهرا تغییر مورد اشاره فارس رخ نداده بود.

در دوران ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، طبری معاونت اجرایی قوه قضائیه را بر عهده داشته است. هنوز ابعاد اتهام طبری روشن نیست با این حال گفته می‌شود این اتهامات ممکن است اقتصادی باشد.

برخی رسانه‌ها می‌گویند او پر نفوذترین چهره قوه قضائیه در حدود بیست سال اخیر بوده است. ظاهرا او نه حقوق خوانده و نه قاضی بوده بلکه مدرک تحصیلی اش در حوزه مهندسی است.

پس از روی کار آمدن رئیسی در قوه قضائیه برکناری اکبر طبری اولین تغییر در این نهاد بود. ظاهرا نارضایتی از طبری پیشینه طولانی داشته که رئیسی این برکناری را در اولین گام خود عملی کرد، تا علامت تغییر را مخابره کند.

اکبرطبری کیست و اتهامش چیست؟
اکبرطبری کیست و اتهامش چیست؟

رشوه فوق لاکچری در جیب اکبر طبری

اولین بار نام طبری در پرونده ابر بدهکار بانکی رسول دانیال زاده که تحت عنوان سلطان فولاد شناخته می‌شود، شنیده شد.

دانیال زاده که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارد از نزدیکان طبری شناخته می‌شود و البته بیشتر معروفیت او به دلیل برجی است که در کامرانیه ساخته و شنیده شده که اکبر طبری در این برج فوق لاکچری سکونت دارد و او این ملک را به عنوان رشوه از دانیال زاده دریافت کرده است.

البته در این  پرونده نام حسین فریدون هم به چشم میخورد و به همین دلیل گمانه زنی ها حاکی از آن است که طبری، فریدون و دانیال زاده با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و از همین رو دانیال زاده جعبه سیاه حسین فریدون و اکبر طبری نامیده می‌شود.

پس از پرونده دانیال زاده نام طبری در دیگر پرونده‌ها هم شنیده شد، یکی دیگر از پرونده‌های فساد اقتصادی که نام طبری در آن خودنمایی می‌کند، پرونده جلیل سبحانی از متهمان اصلی پرونده فساد پتروشیمی است.

قاضی مسعودی مقام درباره حضور طبری در پرونده فساد پتروشیمی اظهار کرد: در این پرونده نام آقای طبری به چشم می‌خورد و البته هنوز تحقیقات در این باره ادامه دارد.

طبری مسئولی بود که تنها ۷ روز پس از آغاز به کار رئیسی از قوه قضائیه برکنار شد و البته علاوه بر اقدامات مختلف، او کارهای اجرایی را هم بر عهده داشته است.

ماینده دادستان اتهامات به طبری را بر اساس کیفر خواست بدین صورت گفت:

  1. مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی
  2. اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد
  3. اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان زند
  4. اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلا لواسان
  5. اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا قیطریه تهران
  6. تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو
  7. پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال
  8. دریافت رشوه از دانیال زاده مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال
  9. دریافت رشوه از نیازآذری

واکنش‌ها به بازداشت

پس از اعلام بازداشت اکبر طبری بسیاری در فضای مجازی اقدام قوه قضائیه تحت ریاست ابراهیم رئیسی را تحسین کردند. هواداران رئیسی معتقدند او با قدرت به جنگ فساد رفته است و به مبارزه با فساد در قوه قضائیه هم می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از روزی که بر مسند ریاست دستگاه قضا نشست، بر مبارزه با فساد تأکید کرد و گفت: «تسامحی در برخورد با فساد نخواهد داشت.» او ابتدای خردادماه در نشست با اصحاب رسانه بر مبارزه فراجناحی با فساد تأکید کرد.

برخی دیگر می گویند دستگیری اول راه است و باید دید قوه قضائیه به اتهامات او با بی طرفی رسیدگی می کند. عده ای هم در فضای مجازی با اشاره به اتهام‌های احتمالی طبری از اینکه فساد تا بالاترین سطوح رسوخ کرده ابراز ناراحتی کرده اند.

با وجود اینکه خبر بازداشت طبری تائید شده است اما اخباری که درباره او منتشر می شود قطره چکانی است و جزییات اتهاماتش روشن نیست.

منبع:مشرق نیوز،رویکرد امروز،شهرآرانیوز

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.