آیا پیش دبستانی دوره آموزشی مهمی است؟

آیا پیش دبستانی دوره آموزشی مهمی است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آیا پیش دبستانی دوره آموزشی مهمی است؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی ویژه کودکان سه الی ۶ سالگی است که در آن به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده می‌شود.هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آن‌ها شود.

 اهداف دوره پیش دبستانی

روانشناس و رئیس اداره دوره اول معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش  البرز می گوید: هدف  آموزش پیش از دبستانی  رشد همه جانبه کودکان چهار تا ۶ سال است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیت‌هایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آن‌ها شود.

یونس جاوید نسب اظهارداشت:کودکان در دوره  پیش دبستانی  از خود مرکز بینی به دیگر بینی دست می یابند و  به درک بیشتری از تفاوت های بین فردی دست پیدا می کنند. دوره پیش دبستانی را فرصتی برای ایجاد جدایی،  تفرد  و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده و پدر و مادر است .همچنین  نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

در دوره پیش دبستانی است که کودک  به تدریج می‌آموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.

وی تاکید کرد: فعالیت در پیش دبستان مقدمه ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه مندی به مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی است.

اهمیت پیش دبستانی

مهارت هایی که در پیش دبستانی آموزش میدهند

۱- مدت زمان توجه : یکی از سخت کارها برای کودکان فراگیری توانایی ساکت ماندن و توجه کردن برای چند دقیقه است . این مهارتی است که می تواند باعث موفقیت کودکان در مدرسه شود.

۲ – مهارت خواندن قبل از مدرسه : براساس نظریه دکتر کن گریزل از دانشگاه ویساکنسین ؛

توانایی یک کودک در مهد کودک و کلاسهای اول مدرسه در تشخیص کلمات وصدای آنها ،صداهایی که می تواند با دستکاری و تغییرات آنها کلمات جدیدی خلق کرد  در مهارتهای خواندن کلمات قبل از مدرسه نقش بسزایی دارد. در حقیقیت کودکان باید درک ارتباط بین اصوات و حروف مربوط به آنها را یاد بگیرند.و قادر به ترکیب کردن صداها و درست کردن کلمات کوتاه باشند.

۳- مهارت نوشتن : خط خطی کردن کاغذ توسط کودک می تواند برای شما بی اهمیت باشد ولی در حقیقت این فعالیت شروع توانایی نوشتن برای کودک شماست.

۴- مهارت ریاضی : درک ، شمردن و تشخیص اعداد قبل از مدرسه به یادگیری و مهارت پیدا کردن در ریاضی مدرسه کمک خواهد کرد.

۵- مهارت گوش دادن : پیش دبستانی ها باید مهارتهایی را در یادگیری بهتر گوش دادن ،چگونه درست گوش دادن و درک توضیحات و دستورالعمل ها را فرا بگیرند.

۶- مهارت حل مشکل : مهارتهای حل مشکل به همان اندازه که در تحصیلات آکادمیک مهم است در زندگی ما نیز مهم است . یک کودک پیش دبستانی باید به مهارت حل مشکل دست پیدا کند. عروسک های آموزشی و فعالیت ها و بازهای اینچنینی می تواند بهترین ابزار برای آموزش این مهارت به کودکان باشند.

۷- مهارت برقراری ارتباط : مهارت ابراز احساسات و اعلام کردن نیاز ها و پرسیدن سوال از مهارتهای اساسی هستند که در موفقیت های بعدی در زندگی نقش مهمی دارد.

۸ – خلاقیت :

به گفته  موسس بنیاد بین المللی هنرهای کودک ؛
نفش حیاتی خیال پردازی، اکتشاف و خلاقیت در آموزش های کودک می تواند شروع یک راه پر از موققیت باشد. با قرار دادن ابزارها و فرصتهای زیاد جهت بازی هنری و خلاقانه برای کودک می توان این مهارت را در کودکان پرورش داد.

۹  – مهارتهای اجتماعی : یادگیری مهارتهای اجتماعی یکی از راههای موفق شدن  در محیط مدرسه برای کودکان می باشد که در بیشتر مواقع این مهارت بسیار ساده نادیده گرفته می شود.

۱۰  – مهارتهای حرکتی  : یادگیری مهارتهایی مانند کار با قیچی و کاردستی می توانند به کودکان در رشد  مهارتهای حرکتی و موفقیت در پروژه های پیچیده در آینده کمک کند.

و در پایان:

نگذارید پیش دبستانی های خوش آب و رنگ با احساسات شما بازی کنند. برای ورود به بسیاری از این مراکز با والدین و کودکان مصاحبه می شود و پس از طی همه مراحل مانند امتحان ورودی دانشگاه فرزند شما قبول یا رد می شود. پیش دبستان زمانی برای تفریح است این را به یاد داشته باشید و مرتب تکرار کنید.

منبع:ایرنا،نورهستی،دانشنامه فرزند

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.