آنچه درباره دارو درمانی شخصی شده باید بدانید

آنچه درباره دارو درمانی شخصی شده باید بدانید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” آنچه درباره دارو درمانی شخصی شده باید بدانید” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

دارو درمانی شخصی شده یا personalized drug therapy

شاخه‏ ای از فارماکوتراپی است که در آن بهینه سازی درمان بیماران با توجه به ویژگی های منحصر به فرد ژنومیکی هربیمارانجام می‌شود.

در این رشته با در نظر گرفتن دو دسته عوامل مرتبط با بیمار شامل خصوصیات ژنومیکی، سن، جنس، بیماری های همزمان، داروهای همزمان و عوامل محیطی نظیر استعمال دخانیات یا عادات غذایی و عوامل مرتبط با دارو شامل خصوصیات فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک دارو، عوارض نامطلوب دارو و تداخلات دارویی، انجام می شود.

در واقع بر اساس دارودرمانی شخصی شده، روش جاری درمان بیماری ها که در آن یک داروی خاص یا یک دوز خاص از دارو می تواند برای همه بیماران با بیماری مشابه تجویز شود، زیر سوال می رود و در دارودرمانی شخصی شده، عوامل دیگری که در صدر آن ها خصوصیات ژنومیکی بیماران است در موضوع انتخاب دارو و دوز مناسب آن برای هر بیمار خاص تعیین کننده خواهد بود.

این بحث، حوزه جدیدی را در داروشناسی بالینی مطرح کرده است که از آن به فارماکوژنومیک یاد می شود.

اگرچه در خصوص برخی بیماری‌ها مانند سرطان، آسم، آلزایمر، بیماری های قلبی-عروقی و عفونت HIV یا ایدز مطالعات متعددی به صورت کارآزمایی های بالینی انجام شده و گاهی نتایج امیدوارکننده و جالب توجهی نیز به دست آمده است ولی باید گفت که حوزه فارماکوژنومیک و دارودرمانی شخصی شده، هنوز در دوران نوزادی خود است و به طور قطع و یقین در آینده باید شاهد تلاش ها و دست آوردهای جدیدتری در این حوزه باشیم.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.