آموزش ۳مدل مربای خانگی خوشمزه

آموزش ۳مدل مربای خانگی خوشمزه

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” آموزش ۳مدل مربای خانگی خوشمزه ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مواداولیه مربا به

به                                          ۱ کیلو
شکر                                       ۱کیلو                    
دانه به                                    سه چهارم دانه هایی که دارید
پودر هل سبز                             مقداری
آب                                          به مقداری که روی به رو بگیره
 آبلیمو                                      ۱ قاشق سوپخوری
 وانیل                                      یک هشتم قاشق چایخوری

طرز تهیه:

ابتدا به ها را به ابعاد دلخواه خرد كنيد و قسمت سفت وسط آن را به همراه تخم ها خارج کنید. (بنا به سلیقه خود میتوانید پوست به را بگیرید یا نگیرید.)

به ها را داخل قابلمه میریزیم و آب را به اندازه ای که روی به ها را بگیرد اضافه میکنیم و تقریبا ۲۰ دقیقه میجوشانیم تا به ها کمی نرم شوند.

سپس شکر و هل را اضافه کرده و درب قابلمه را میگذاریم .

بعد از يك ساعت دانه های به را و تميز كرديم به مربا اضافه می کنیم این دانه ها در طی پخت مربا لعاب میدن و مربا بعد از پخت حالت ژله ای و مارمالادی به خودش میگیرد .

با شعله کم حدوداً ۴ الی ۵ ساعت زمان پخت درنظر میگیریم تا مربا قرمز رنگ شود و شهد آن قوام پیدا کند.

اکنون آبلیمو را اضافه کرده و اجازه میدهیم چند جوش دیگر بخورد. (حدود ۵ دقیقه).

سپس شعله را خاموش کرده و صبر میکنیم تا مربا خنک شود.

وقتي خنك شد وانيل را هم به آن اضافه ميكنيم.

مواد لازم مربای سیب

  • شکر ۱ کیلوگرم
  • سیب ۱ کیلوگرم
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا سیب

 ابتدا سیب ها را تمیز می شوییم و پوست آن ها را می گیریم و از وسط نصف می کنیم و هسته های آن ها را با چاقو می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعب های بزرگ یا با استفاده از قالب آن ها را به هر مدلی که تمایل داریم

برش می دهیم و در کاسه ای بزرگ سیب ها را می ریزیم و ۱ لیوان آب را با ابلیمو مخلوط می کنیم و روی سیب ها می ریزیم(تا سیب ها تیره نشود) سپس در قابلمه ای ۴ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت نسبتا زیاد قرار می دهیم.

و شکر را به آب اضافه می کنیم و کمی با قاشق شکر را در آب هم می زنیم تا زودتر حل شود و شربت به جوش بیاید.سیب ها را در آبکش می ریزیم و بعد از به جوش آمدن شربت سیب ها را اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم.

تا مربا به غلظت مطلوب برسد و زعفران دم کرده را نیز به شربت می افزاییم و اجازه می دهیم تا مربا پخته شود.پس از گذشت ۲۰ دقیقه به مربا سر می زنیم،از سیب ها کمی تست می کنیم ،اگر نرم تر شده بودند و شربت مربا به غلظت مطلوب رسیده بود.

پس از سرد شدن شربت مربا سفت تر می شود) گلاب را اضافه می کنیم و با قاشق آرام در مربا مخلوط می کنیم و قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و صبر می کنیم تا مربا خنک شود و در شیشه می ریزیم.

مواد لازم مربا بالنگ :

 بالنگ ۲ عدد
 شکر هم وزن بالنگ
گلاب یک چهارم لیوان
زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه 

برای جدا کردن پوست ،از كارد ميوه خوري تيز استفاده كنيد و يك لايه نازك از روي پوست بالنگ برداريد اگر مقداری از پوست باقي ماند اشكالي ندارد چون باعث عطر بيشتر مربا ميگردد ، اما اگر اين مقدار زياد باشد موجب تلخ شدن مربا ميگردد.

بعد از اينكه پوست را جدا كرديد بالنگ را از وسط به دو نيم كنيد و بخش داخلي (مغز) را در آوريد و آب یکی از بالنگ ها را گرفته و صاف کنید که بعداْ به مربا اضافه شود و بخش سفيد رنگ پوست كه شبيه پنبه است را براي مربا جدا كنيد  توسط قيچي يا كارد به قطعات تقريباً ۱ در ۲ سانتي متر ببريد .سعي كنيد قطعات كوچك نباشد .بعد آنرا وزن كنيد تا  وزن شكر به دست آید .

بالنگ را به مدت۱۲ ساعت در آب بخیسانید در  اين مدت مقداري آب جذب ميكند .
شكر را با دو ليوان آب بجوشانيد تا براي مربا آماده باشد .

بعد از ۱۲ ساعت بالنگ ها را از آب خارج كنيد و با دست فشار دهيد تا آب آن گرفته شود سپس در ظرفي آب بريزيد و بالنگ ها را بجوشانيد . دو بار اينكار را تكرا كنيد تا تلخي مربا گرفته شود دقت داشته باشيد كه زياد نجوشد هر بار ۱۰ دقيقه كافيست هر چه ميزان آب هنگام جوشيدن بشتر باشد تلخي آن زودتر گرفته ميشود .

پس از اين مرحله بالنگ را روي صافي بريزيد و چند بار آب سرد رويش بريزيد بعد با دست فشار داده و آبش را بگيريد و در شهد بيندازيد آب  صاف شده بالنگ را به جاي آبليمو اضافه كنيد ( از شكرك زدن شهد غليظ جلوگيري ميكند ) شعله را روشن كنيد و صبر كنيد تا بالنگ كاملاً بپزد و شهد کمی برایش باقی مانده و شيشه اي شود در آخر گلاب و زعفران اضافه كنيد و صبر كنيد دو سه جوش بزند و شعله را خاموش كنيد .

منبع:نمناک،پارسی دی،هفت گنج

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.