آشنایی با سوره زلزله

آشنایی با سوره زلزله

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با سوره زلزله ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

شأن نزول و محتوای سوره زلزال

این سوره مبارکه از نظر ترتیب نزول نود و سومین سوره قرآن کریم است که پس از سوره نسا و قبل از سوره حدید در مدینه به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نازل شده است.
سوره مبارکه زلزال هفتمین سوره از سوره هایی است که در مدینه نازل شده و برخی از مفسران زمان نزول این سوره را حدود سال هشتم هجری دانسته اند. سوره مبارکه زلزال ۸ آیه، ۳۵ کلمه و ۱۹۴ حرف دارد. این سوره در جز سی ام قرآن کریم قرار دارد و از نظر حجم در شمار سوره های معضلات و از گروه قصار به شمار می آید.

زلزال نام معروف این سوره مبارکه است. در این سوره مبارکه به حادثه لرزش مخوف و وحشت انگیز زمین در روز قیامت اشاره شده است.

به این مضمون در سوره مبارکه حج نیز اشاره شده است. زلزله از نام های معروف این سوره های مبارکه است. این نکته شش بار در قرآن کریم با دیگر مشتقات آن به کار رفته است.
اذا زلزلت نام دیگر این سوره مبارکه است چرا که این عبارت در نخستین آیه این سوره مبارکه آمده است.
سوره مبارکه زلزال تنها سوره ای است که به شکل کامل به زلزله ترسناک روز قیامت پرداخته و حوادث مربوط به آن را توضیح داده است.

آشنایی با سوره زلزله
آشنایی با سوره زلزله

داستان سوره زلزال

بحث روایتی در الدر المنثور است که ابن مردویه و بیهقی – در کتاب شعب الایمان – از انس بن مالک روایت کرده اند که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود: زمین در روز قیامت به تمامی اعمالی که در پشتش انجام شده خبر می دهد،
آنگاه این آیه را تلاوت کرد: اذا زلزلت الارض زلزالها تا رسید به آیه یومئذ تحدث اخبارها و آنگاه فرمود هیچ می دانید اخبارش چیست؟ جبرئیل نزد من آمد و گفت: خبر زمین که زمین روز قیامت بدان گواهی می دهد، همه اعمالی است که بر پشتش انجام شده.

فضیلت سوره :

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت است: از قرائت سوره زلزال خسته نشوید زیرا هر كس در نمازهای مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید و بوسیله زلزله، صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی، نخواهد مرد و وقتی وفات كرد دستور می دهند او را هب بهشت برند و خداوند می فرماید: ای بنده من در هر جای بهشت كه دوست داشتی جای گیر.

امام رضا علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: قرائت این سوره برابر یك چهارم قرآن و چهار بار قرائت آن را معادل یك ختم قرآن دانسته اند.

 

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر كس در شب جمعه دو ركعت نماز گزارد و در هر ركعت بعد از حمد پانزده بار سوره زلزال را قرائت نماید خداوند او را از عذاب قبر و از سختی های هولناك قیامت ایمن می دارد

منبع:بیتوته،حجیج،ام الکتاب

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.